Kreativitas dan Inovasi sebagai Akselerator Peningkatan Daya Saing UMKM

Abstract

Creativity-based innovation has a great potential in overcoming classic obstacles of small businesses to
increase their competitiveness. Many small businesses that rely on large capital and run production based
on orders fnally experience bankruptcy for failing to suppress prices and to compete with larger businesses.
This research focused on Small Medium Enterprises (SMEs) that produced snacks in Tulungagung and
Kediri regencies. The research fndings revealed that small businesses producing food could improve their
competitiveness through creativity and innovation. The creative process includes, among others, food
diversifcation using the same raw materials, unique packaging designs as well as process and product
innovations. The creative process and innovation may serve as alternatives to increase competitiveness
despite the problem of limited capital that often hinders small business development.
Keywords: creativity, innovation, small business, competitive advantage
Abstrak
Inovasi berbasis kreativitas berpotensi besar dalam mengatasi kendala klasik usaha kecil dalam meningkatkan
daya saingnya. Banyak usaha kecil yang hanya mengandalkan modal besar dan berproduksi berdasarkan
pesanan pada akhirnya bangkrut karena tidak mampu menekan harga dan bersaing dengan perusahaan besar.
Riset ini difokuskan pada UMKM yang memproduksi makanan kecil/ringan di Kabupaten Tulungagung dan
Kediri. Hasil riset membuktikan usaha kecil berbasis makanan dapat meningkatkan daya saingnya melalui
kreativitas dan inovasi. Proses kreatif dapat dilakukan dengan diversifkasi makanan dengan bahan baku
yang sama, desain kemasan yang unik, serta inovasi proses dan produk. Proses kreatif dan inovasi yang
dilakukan setidaknya menjadi alternative peningkatan daya saing, di tengah kendala modal yang seringkali
menjadi hambatan pengembangan usaha kecil.
Kata Kunci: kreativitas, inovasi, usaha kecil, keunggulan bersaing