DISFUNCTION OF RECOGNITION AND SUBSIDIARITY: USAGE OF DANA DESA
DOI:
https://doi.org/10.47431/governabilitas.v5i1.403Keywords:
recognition, subsidiarity, dana desa, supra desaAbstract
This study aims to determine the dysfunction of the village recognition and subsidiarity principles, particularly in Kalurahan Sumbermulyo, Bambanglipuro, Bantul, due to the annual issuance of the Permendes PDTT regarding the priority of using Dana Desa and the increasing intervention through Presidential Regulation Number 104 of 2021, specifically Article 5 paragraph (4). This research employed descriptive qualitative methods with an interpretive approach. The results showed fluctuations in the use of Dana Desa. From 2015 to 2018, Dana Desa were solely used for infrastructure development. Starting in 2019, in addition to infrastructure development, Dana Desa were also utilized for community empowerment. In 2020, due to the Covid-19 pandemic, village funds were refocused on pandemic response efforts. In 2021, Dana Desa were used to accelerate the achievement of the SDGs Desa. In 2022, the use of Dana Desa experienced significant intervention through Presidential Regulation Number 104 of 2021. In practice, the government of Kalurahan Sumbermulyo devised strategies to use Dana Desa in 2022, not only to accommodate community aspirations resulting from the MusDes but also to fulfill the mandate of the Presidential Regulation.
References
Agustiani, F. N., & Carolina, M. (2021). Evaluasi Pelaksanaan BLT-Dana Desa di Masa Pandemi Covid-19. Buletin APBN, VI. ed. 21, 12–15.
Cahyono, H., Aziz, N. L. L., Nurhasim, M., Rahman, A. R., & Zuhro, R. S. (2020). Pengelolaan Dana Desa : Studi dari Sisi Demokrasi dan Kapasitas Pemerintahan Desa. LIPI Press.
Darmi, T., Mujtahid, I. M., Ichzani, B. A., & Nusantara, B. D. (2022). Analisis Pengelolaan Dana Desa pada Masa Pandemi Covid-19 di Kabupaten Bengkulu Selatan. PUBLISIA : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 7((1)), 89–98. https://doi.org/10.26905/pjiap.v7i1.7507
Eko, S. (2014). Desa Membangun Indonesia. Forum Pengembangan Pembaharuan Desa.
Fauzanto, A. (2020). Problematika Korupsi Dana Desa pada Pelaporan dan Pertanggungjawaban Keuangan Desa Berdasarkan Prinsip Transparansi, Akuntabilitas, dan Partisipatif. Jurnal Hukum Widya Yuridika, 3(1), 46–47.
Ghunu, A., Sasmito, C., & Purwatiningsih, A. (2021). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENGELOLAAN KEUANGAN DESA. PUBLISIA : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 6((1)), 53–62. https://doi.org/10.26905/pjiap.v6i1.4913
Indrawati, S. M. (2017). Buku Saku Dana Desa, Dana Desa untuk Kesejahteraan Rakyat. Sekretariat Kementrian Keuangan Republik Indonesia.
Kemenkeu RI. (2012). Buku Pintar Dana Desa : Dana Desa untuk Kesejahteraan Rakyat. Direktorat Jenderal Perimbangan Keuangan.
Minang, H. P., Digdowiseiso, K., & Sugiyanto, E. (2021). Pelaksanaan Kebijakan Alokasi Dana Desa dalam Memberdayakan Masyarakat Desa : Studi Kasus Desa Caturtunggal, Kecamatan Depok, Kabupaten Sleman. Jurnal Ilmu Dan Budaya, 42, No.73((2021)).
Muhaimin. (2020). REKONSTRUKSI PENGGUNAAN DANA DESA UNTUK MEWUJUDKAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT DESA. Jurnal Penelitian Hukum De Jure, volume 20(number 4, Desember 2020), 557–571. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30641/dejure.2020.V20.557-572
Nadzifa, Z. I. (2018). Politik Anggaran Desa : Studi Interaksi Agen dalam Pengambilan Keputusan Anggaran Alokasi Dana Desa di Kecamatan Mojoagung Kabupaten Jombang. Repository Unair.
Priyarsono, D. S. (2017). Membangun dari Pinggiran : Tinjauan dari Perspektif Ilmu Ekonomi Regional. Journal of Regional and Rural Development Planning, 1/1, Febru, 42–52.
Pusat Kajian Anggaran Badan Keahlian DPR RI. (2020). Efektifitas Dana Desa. Analisis Ringkas Cepat (ARC), 09/arc.PKA. https://berkas.dpr.go.id/puskajianggaran/analisis-ringkas-cepat/public-file/analisis-ringkas-cepat-public-33.pdf
Putranto, E. A., & Emilia, O. (2020). New Normal Sebagai Jalan Tengah?: Kesehatan vs. Ekonomi dan Alternatif Kebijakan dalam Pandemi COVID-19. In W. Mas’udi & P. S. Winanti (Eds.), New Normal : Perubahan Sosial Ekonomi dan Politik Akibat COVID-19 (1st editio, pp. 35–52). Gadjah Mada University Press.
Ra’is, D. U. (2017). Kebijakan Pemberdayaan Masyarakat Dalam Perspektif Asas Rekognisi dan Subsidiaritas Undang-undang Desa Nomor 6 Tahun 2014. Jurnal Reformasi, 7 (1), 29–46. https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/reformasi/article/view/695
Sandag, H. A., Rotinsulu, T. O., & Rorong, I. P. F. (2022). Analisis Pendapatan Desa Terhadap Indeks Desa Membangun Di Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Pembanguan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 23 No. 1, 94–111.
Sape’i, Y. R. (2021). Kombinasi Resiprokal Asas Rekognisi dan Subsidiaritas Pemerintah Desa dengan Konsep Pemerintahan Bergaya Wirausaha. Jurnal Academia Praja, 4 (1), 180–200. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.36859/jap.v4i1.277
Saputra, W. A., & Farhan, E. K. (2021). TRANSPARANSI PEMERINTAH DESA DALAM PENGELOLAAN KEUANGAN DESA TEGALREJO KECAMATAN TUGUMULYO KABUPATEN MUSI RAWAS. Jurnal Agregasi, Volume 9(2), 139–149. https://doi.org/10.34010/agregasi.v9i2.5386
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Tyas, B. H. S., Winarti, S. E., Raharjo, T. P., & Puspitasari, C. (2022). Politik Anggaran Belanja Desa Masa Pandemi di Kalurahan Sumbermulyo, Bambanglipuro, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Agregasi, 10, No.1, 1–16. https://doi.org/10.34010/agregasi.v10i1.5746
Yulianty, E. (2019). Politik Anggaran Teknokratis dalam Pengelolaan Dana Desa: Penelitian di Desa Hargorejo, Kecamatan Kokap, Kabupaten Kulonprogo, Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. STPMD “APMD” Yogyakarta.
Zitri, I. (2020). Akuntabilitas Pemerintahan Desa Benete dalam Pengelolaan Anggaran Pendapatan dan Belanja Desa (APBDes). Journal of Government and Political Studies 3, No. 2 (2020): 72, 3(no.2), 72.
Žižek, S. (2020). Pandemic!: COVID-19 Shakes the World. Or Books. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/j.ctv16t6n4q
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 GOVERNABILITAS (Jurnal Ilmu Pemerintahan Semesta)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.