PELEMBAGAAN PAGUYUBAN KELOMPOK JEJARING UKM PRODUK SEJENIS DALAM RANGKA MENGHADAPI PASAR GLOBAL

Abstract

Model-based Small Micro Economy (SME) network classiï¬er similar products are SMEs with similar products, so that synergizes the potential well in the capital, the process of production and in the marketing of SME products, while reducing unhealthy competition between players. The results of the study in the District Umbulharjo formed group of SMEs engaged in batik and jumputan, so the development of SMEs is quite good and can compete with products from other regions. In the development of the SME group engaged in batik and fabric jumputan still facing problems related to human resource capabilities of SMEs in entrepreneurial management. Another problem arises competition between groups, especially in the determination of the standard price of each product SMEs, resulting in price competition between groups. Therefore in this study tried menganaisis strengthening SMEs, developing relationships with the SME group market, provision of material and ï¬nancial institutions. Furthermore, building a kind of container or community group jumputan batik and fabric, so it becomes a sort of center or central batik and fabric jumputan Umbulharjo district.
Keywords: Network of SME, Society, Relationships, Markets, Banking.

Model jejaring UKM berbasis produk sejenis adalah pengelompok pelaku UKM dengan produk sejenis, sehingga mensinergikan berbagai potensi baik dalam permodalan, proses produksi maupun dalam pemasaran produk UKM, sekaligus mengurangi persaingan tidak sehat antar pelaku. Hasil penelitian di Kecamatan Umbulharjo terbentuk kelompok UKM yang bergerak dibidang batik dan jumputan, sehingga perkembangan UKM ini cukup baik dan mampu bersaing dengan produk dari daerah lain. Dalam perkembangannya kelompok UKM yang bergerak di bidang batik dan kain jumputan masih menghadapi masalah yang terkait dengan kemampuan sumberdaya manusia pelaku UKM dalam manajemen kewirausahaan. Masalah lain muncul persaingan antar kelompok terutama dalam penentuan standar harga dari masing-masing produk UKM, sehingga terjadi persaingan harga antar kelompok. Untuk itu dalam penelitian ini mencoba menganaisis penguatan pelaku UKM, mengembangkan relasi kelompok UKM dengan pihak pasar, penyedian bahan dan lembaga keuangan.Selanjutnya membangun semacam wadah atau paguyuban kelompok batik dan kain jumputan, sehingga menjadi semacam pusat atau sentral batik dan kain jumputan Kecamatan Umbulharjo.
Kata Kunci : Jejaring UKM, Paguyuban, Relasi, Pasar, Perbankan.
PDF (Bahasa Indonesia)